بهترین راهکار رونق مساجد را سردار سلیمانی مطرح کرد/ مدیریت مساجد باید مدارس و دانشگاه‌ها را نیز پوشش دهد

ذکیانی با بیان‌اینکه بهترین راهکار رونق مساجد را سردار سلیمانی بیان کرد که فرمود نباید افراد دارای چند شغل را برای مدیریت مساجد انتخاب کرد، گفت: یک مسجد باید مدیریت ۲۰ کیلومتر از محیط اطراف خود حتی در مدارس و دانشگاه‌ را بر عهده داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و به نقل از خبرگزاری شبستان«غلامرضا ذکیانی» با بیان اینکه مدیریت علمی مساجد کاملا قابل تحقق است، اظهار کرد: لازمه این کار فعالیت تمام وقت ائمه جماعت است به طوری که یک روحانی، مسجد را محل اصلی خدمت خود بداند.

https://irip.ac.ir/Content/media/image/2020/04/378_orig.jpg?t=637237570943949312

 رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: شهید سردار حاج قاسم سلیمانی درباره نحوه مدیریت مساجد در جمع ائمه جماعات، سوالی را مطرح می کند که بسیار جالب است. ایشان پرسیدند: چرا برای انتخاب ائمه جماعات به سراغ افرادی می روید که مسئولیت های مهم و چند شغل دارند؟

 وی اضافه کرد: یک مسجد باید مدیریت 20 کیلومتر از محیط اطراف خود را بر عهده گیرد که تحقق این موضوع را نمی توان از امام جماعتی که مسئولیت اداری مهم یا شغل دیگری دارد، انتظار داشت.

 ذکیانی ادامه داد: باسواد بودن، آشنا بودن به علوم جدید و زبان جوانان و مسئولیت پذیر بودن نسبت به مدیریت مسجد، مهم ترین شاخص های یک امام جماعت موفق است.

 وی با بیان اینکه یک امام جماعت باید با مردم اطراف مسجد آشنا باشد و تلاش کند آنان را جذب مسجد کند، ابراز کرد: همه باید باور داشته باشیم که همه اتفاقات مهم در مساجد روی می دهد که لازمه داشتن چنین مساجدی، حضور ائمه جماعاتی تمام وقت است.

 رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: امام جماعتی که موقع اذان به مسجد می آید و سریع نماز را می خواند و می رود، معلوم است که نمی تواند افراد را جذب و ظرفیت ها و استعدادهای اطراف آن مسجد را بالفعل کند.

 وی با بیان اینکه مساجد در ماجرای ویروس کرونا به پایگاه تبدیل شدند و کارهایی را انجام می دهند که از عهده هیچ دولتی برنمی آید، افزود: ملت دریافتند که مساجد بهترین مکان برای شناسایی و رفع نیازها است و به همین دلیل از حداقل امکانات حداکثر استفاده را می کنند.

 ذکیانی با تاکید بر اینکه مدیریت صحیح مسجد از عملکرد درست امام جماعت و پس از آن هیئت امنا شروع می شود، اضافه کرد: این افراد باید بدانند که مسجد صرفا چهاردیواری آن نیست بلکه شامل تمام اطراف و اکناف آن حتی مدارس و دانشگاه ها نیز می شود.

 وی ابراز کرد: اگر زمانی همه مردم خود را موظف بدانند در مسیر رفتن به خانه هایشان سری هم به مسجد بزنند، شاهد موفقیت این خانه های خدا هستیم اما آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ بنابراین، تا این اتفاق نیفتد نمی توان مساجد را محور علمی امور اجتماعی قرار دهیم.

 رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تاکید کرد: تا زمانی که مساجد، محور علمی امور اجتماعی نشوند افراد تحصیلکرده و فرهیخته و کاربلد جذب نمی شوند زیرا کسی سراغشان نرفت و تحویلشان نگرفت و کسی متولی نیست که این موضوعات را بفهمد.

 وی با بیان اینکه نگاه خود درباره جایگاه مسجد را مدیون شهید سردار سلیمانی است، خاطرنشان کرد: راه حل این است که مجددا به مساجد بازگردیم و نقش مساجد، ائمه جماعات و هیئت امنا را بازتعریف کنیم تا به این صورت مساجد محور امور اجتماعی و حل مسائل شوند همچنان که اکنون در ماجرای ویروس کرونا محور هستند.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.