'گرامیداشت «روز درخت‌کاری» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

'گرامیداشت «روز درخت‌کاری» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
تاکید حجت‌ الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز بر ترویج سنت حسنه درختکاری

به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، حجت‌ الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، رئیس موسسه، به همراه معاون پژوهشی مؤسسه، اسماعیل علی‌خانی، در محوطه‌ی موسسه حضور یافته و سه اصله نهال کاشتند. کاشت نهال در محوطه‌ی موسسه هر ساله توسط مسئولین موسسه انجام می‌گیرد که امسال هم به سیاق سال‌های گذشته برگزار شد.
درختکاری

عسگر دیرباز ضمن کاشت سه اصله نهال و تبریک اعیاد شعبانیه برای تمام همکاران موسسه آرزوی توفیق و سلامتی کرد و بیان داشتند: 

ایجاد گیاه زنده و حفظ گیاه زنده وظیفه‌ی عمومیِ همه‌ی انسانها است، چون انسانها همه به گیاه وابسته هستند. شایسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زیرا درختان در سالم‌سازی و پاکیزگی هوا تأثیر ویژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاری و افشاندن دانه یا کاشتن شاخه ثمربخش، کاملاً در متون دینی مشاهده می‌شود؛ به گونه‌ای که گاهی کاشتن درخت، در ردیف بهترین و مقدس‌ترین کارهای خیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: در اسلام، هم دربارهٴ نگهداری درخت و آبیاری آن دستور رسیده و هم از قطع آن نهی شده است. پیامبر گرامی صلوات الله علیه فرمود: هر کس درخت طلح و سدر [درخت نیازمند به آب] را سیراب کند، گویا انسانِ مؤمنِ تشنه را سیراب کرده است.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با ذکر احادیثی به اهمیت درختکاری در کلام معصوم اشاره کردند:

اهمیت درختکاری چنان است که امام صادق علیه السلام می‌فرماید: کشاورزی و درختکاری کنید. به خدا سوگند کاری حلال‌تر و پاکیزه‌تر از آن نیست همچنین رسول خدا صلوات الله علیه می‌فرماید: اگر مسلمانی درختی بکارد و پرنده، انسان یا حیوانی از میوه آن بخورد برایش صدقه به شمار می‌آید.
درختکاری1

۱۵ اسفند ۱۴۰۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.