اصلاح و تغییر نظریات ارسطو از سوی ابن سینا

بوعلی نه تنها اندیشه های ارسطو را شرح و بسط داده بلکه به اصلاح و تغییر نظریات این فیلسوف پرداخته است

 

الکساندر کالبارزیک

به گزارش روابط عمومی موسسه حکمت و فلسفه ایران، نشست تخصصی تحلیلی بر ابعاد گوناگون خوانش‌های سینوی و پساسینوی از مقولات ارسطو با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی این موسسه و برخی دانشجویان در موسسه برگزار شد.

بنا بر این گزارش  طی این نشست دامنه تأثیر و نفوذ آراء فلسفی ابن‌سینا را در حوزه هستیشناسی بررسی و تحلیل شد.

در ابتدای این برنامه، الکساندر کالبارزیک، نویسنده کتاب «حمل و هستیشناسی» به بیان مباحثی پیرامون تاریخ تفکر بشر و مخلوق یا نامخلوق بودن عالم هستی پرداخت و گفت: فیلسوفان پیش از ارسطو، هر یک به نوعی قائل به ازلی و غیر مخلوق بودن عالم هستی بودهاند. ارسطو با قائل شدن به ازلیت مقوله‌های حرکت، زمان، و ماده را مؤلفههای اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیر مخلوق بودن جهان هستی میدهد. از این حیث است که خدای ارسطو در مقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستیبخش آن قلمداد نمیشود.

وی اظهار کرد: در ادیان ابراهیمی، از جمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی میشود. از این رو، ابن سینا در مسأله آفرینش عالم از ارسطو فاصله میگیرد. در واقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطه این دو با هم متفاوت با تصویری میشود که ارسطو ارائه میدهد.

نویسنده کتاب «حمل و هستی شناسی» عنوان کرد: ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی میشود که ازلی بودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد.

وی افزود: ابن سینا ارسطو را فقط تشریح نکرده بلکه به اصلاح و تغییر نظریات این فیلسوف پرداخته آن هم به مفهوم بزرگ فلسفی و سؤالات مهمی را مطرح میکند.

کالبارزیک گفت: در بخشی از کتاب «حمل و هستی‏ شناسی» به ارتباط منطق، عقل و الهیات پرداخته شده است و این کتاب رویکردی فلسفی به آموزه‌های الهیاتی دارد و می‌کوشد با استفاده از روش، مبانی و ادبیات فلسفی، تبیینی عقلانی از آموزه‌های الهیاتی ارائه دهد.

وی با اشاره به بخشهای این کتاب اظهار کرد: بسیاری از مطالب این کتاب سال‌های سال مورد بحث فلسفه‌دانان و فلسفه‌خوانان در طول تاریخ بوده‌ است، عمده بخشهای این کتاب به موضوعات هستیشناسی و معرفت‌شناسی اختصاص دارد. آنچه در این پژوهش برای من جذابیت داشت این بود که بدانم ابن سینا چه نظری در رابطه با فلسفه ارسطو دارد و چطور آن را تغییر شکل میدهد. 

نویسنده کتاب «حمل و هستی‌شناسی» عنوان کرد: برای گردآوری این پژوهش، آثار بسیاری از فلاسفه از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، فخر رازی، را مطالعه کردهام و نکته جالب این است که ابن سینا چهره جدید از تاریخ فلسفه الهیات و منطق را نمایان کرده است. همچنین از مباحث منطقی کتاب مقولات شفا و اشارات و کتاب‌های دیگر استفاده کردهام و در حال حاضر بر روی پروژهای باعنوان «میراث‌داران ابن سینا» کار میکنم.

وی در پایان ارائه خود در رابطه با شناخت غرب از اندیشههای ابن سینا گفت: خیلیها ابن سینا را پزشک حاذق میدانند، اما فلاسفه ایشان را بنیادگرا فرض میکنند و نظریاتش را پایه و اساس همه چیز میدانند.

الکساندر کالبارزیک 1

خاطر نشان می سازد در پایان با اهداء هدایایی از ایشان تقدیر به عمل آمد.

۱۳ اسفند ۱۳۹۸
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.