عسکر دیرباز: بهره نبردن از آموزه‌های دینی، باعث عدم رشد حکمت عملی شده است

عسکر دیرباز: بهره نبردن از آموزه‌های دینی، باعث عدم رشد حکمت عملی شده است
حجت الاسلام عسگر دیرباز گفت: عاملی که باعث رشد پیدا نکردن حکمت عملی در فضای فرهنگی بود، بهره نبردن از آموزه‌های دینی به لحاظ روش عقلی و برهانی و قیاسی بود.

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام عسگر دیرباز رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشستی با عنوان «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» که امروز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه برگزار شد، گفت: ما باید کارهای پژوهشی را در زمینه حکمت عملی مرور و جمع بندی کنیم. باید بتوانیم با مباحث مربوط به حکمت عملی در نشست‌های مختلف گام‌هایی به جلو برده و امیدواریم این هدف با برپایی همایش‌هایی مانند «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» محقق شود.

وی ادامه داد: ما باید ارتباط حکمت عملی و اهدافی که این مؤسسه پژوهشی دارد را بیشتر مورد مطالعه قرار دهیم. گروه حکمت عملی از گروه‌های تازه تأسیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است و جای خودش را با ارتباط وسیعی که بین حکمت عملی و نظری در آموزه‌های فیلسوفان وجود دارد، باز می‌کند. گرچه بعضی از فیلسوفان مثل فارابی با قوت بیشتری این همراهی را پیش بردند و بعضی دیگر کمتر همراهی کردند.

حجت الاسلام دیرباز با بیان ارتباط این گروه پژوهشی با گروه پژوهشی فلسفه علوم انسانی ادامه داد: در جامعه ما و خیلی از کشورهای اسلامی بیش از نیم قرن مساله و مبانی غایت و روش‌های علوم انسانی مورد کاوش قرار گرفته و در نتیجه ایران هم این امر بین اندیشمندان مطرح شده است. در این زمینه که علوم انسانی ما کارآمد تر و بومی‌تر و متناسبت تر با فرهنگ اسلامی ایرانی باشد، قدمهایی برداریم. در همین راستا مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، گروه پژوهشی فلسفه علوم انسانی را تأسیس کرد که بین دو گروه حکمت عملی و فلسفه علوم انسانی انواع روابط را به تصویر بکشد.

وی عنوان کرد: ممکن است برخی از مبادی و مبانی که در علوم انسانی با عنوان فلسفه علوم انسانی مطرح است در گروه حکمت عملی هم مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد لذا همکاری این دو گروه به لحاظ حیطه‌های پژوهشی می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران ابراز داشت: ما بایستی به پیشینیه موضوع نه به عنوان گزارش تاریخی بسنده کنیم. گزارش تاریخی ارزش خود را دارد و هدف ما این است که بتوانیم از پیشینه خود برای برداشتن گام‌های توسعه اقدام کنیم. پرداختن به آرای فارابی در زمینه حکمت عملی و آنچه ابن سینا و حکیم سبزواری گفته و در دوران معاصر علامه طباطبایی با طرح نظریه اعتباری گفته است را باید بتوانیم بهتر استفاده کنیم. انتظار می‌رود اندیشمندانی که در این همایش حضور پیدا می‌کنند دیدگاه فیلسوفان مغرب زمین و مسلمان را مطرح کرده و در یک تعامل علمی و دوستانه تضارب آرا و اندیشه‌ها صورت بگیرد. این داد و ستد مستمر جایگاه این مؤسسه را در کشورمان ایران و در جهان اسلام ارتقا می بخشد.

حجت الاسلام دیرباز افزود: ما نگاهمان تنها نگاه تاریخی نیست بلکه هدف ما دیدن دیدگاه اندیشمندان معاصر و منشأ تحولات آنان است. آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی متأثر از اندیشه‌های علامه طباطبایی به ارزیابی‌هایی توجه کردند که طرح اندیشه‌های آنان به غنای این نشست کمک خواهد کرد. با اندیشمندانی که آرای متفاوتی دارند باید استفاده کنیم تا تضارب آرا و چالشی که ممکن است بین دیدگاه‌های مختلف به وجود آید به ارتقای بحث بیانجامد.

وی در خصوص استفاده از اندیشه‌های دینی و قرآنی و فرمایشات پیامبر اکرم (ص) در اندیشه حکمت عملی بیان کرد: عاملی که باعث رشد پیدا نکردن حکمت عملی در در فضای فرهنگی شد، بهره نبردن از آموزه‌های دینی به لحاظ روش عقلی و برهانی و قیاسی بود. در عین حال آموزه‌های دینی ما در قرآن کریم و فرمایش پیامبر مبتنی بر پایه‌های برهانی و استدلالی هستند و باید از آیات قرآن الهام بگیریم و در مسیر یافتن برهان‌هایی در این زمینه تلاش کنیم. ما با مطالعه می‌توانیم مبانی برهانی و استدلالی آنها را به کمک معرفت بشری مستدل کرده و نشان دهیم.امیدواریم در اندیشه متخصصین در این زمینه انگیزه ایجاد کرده تا موجب رشد و تعالی فرهنگی جامعه شود و آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد در زمینه حکمت عملی و تدبیر منزل کاهش پیدا کند.

برای مشاهده ویدئو سخنرانی کلیک نمایید .


۲۶ دی ۱۴۰۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.