نشست دفاعیات سقراطی با ارائه سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده دکتری فلسفه از دانشگاه تهران

 

دفاعیات سقراطی

 

به گزارش روابط عمومی موسسه، به همت گروه فلسفه غرب مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نشست دفاعیات سقراطی با ارائه سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده دکتری فلسفه از دانشگاه تهران روز سه شنبه 29 بهمن ماه برگزار می‌شود.

این نشست چهارشنبه 29 بهمن ماه از ساعت 16 در خیابان نوفل لوشاتو، خیابان شهید آراکلیان، پلاک 4، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برپا می‌شود.

(( ورود برای عموم افراد آزاد است ))

 

عبدالرحیم‌زاده در یادداشتی در معرفی این نشست نوشته است:

گزنفون و افلاطون دو شاگرد سقراط هستند که دفاعیات او را در دادگاه با فاصله‌ی زمانی بسیار کمی به رشته‌ی تحریر درآوردند و این دو دفاعیه تا به امروز حفظ شده است. هر دو در نگارش دفاعیه‌ی خود رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کنند و بررسی این دو رویکرد بخش نخست بحث را تشکیل می‌دهد تا به این دو مسئله پاسخ داده شود: نخست این‌که چه سقراطی در این دو دفاعیه به نمایش درآمده و دوم این‌که سقراط بنا بر دفاعیه‌ی این دو به چه نحو در دادگاه از خود دفاع کرده است. علاوه بر دفاعیات، این دو در دیگر نوشته‌های خود نیز سعی دارند تا از سقراط در برابر دو اتهام مذکور در کیفرخواست دفاع کنند اما در این نوشته‌ها نیز همان تفاوت رویکرد در آن دو دفاعیه دیده می‌شود. بررسی این نوشته‌ها و به‌خصوص دو محاوره‌ی هم‌نوشی (یا سومپوزیون) از افلاطون و گزنفون مبنای بحث در بخش دوم است.
 
 
۱۹ بهمن ۱۳۹۸
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.