نخستین جلسه کارگاه آموزشی «زردشت در آیینۀ فصوص الحکم» برگزار شد

نخستین جلسه کارگاه آموزشی «زردشت در آیینۀ فصوص الحکم» برگزار شد
نخستین جلسه کارگاه آموزشی «زردشت در آیینۀ فصوص الحکم» با تدریس دکتر بابک عالیخانی، عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان، در تاریخ 26 مهرماه 1401 روز سه‌شنبه، ساعت 09:00 الی 11:00، در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار گردید.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نخستین جلسه کارگاه آموزشی «زردشت در آیینۀ فصوص الحکم» با تدریس دکتر بابک عالیخانی، برگزار گردید. 

دکتر عالیخانی در ابتدا به سابقه تقریبا 200 ساله پژوهش‌ غربی‌ها در خصوص زرتشت و اوستا اشاره کردند و غالب این پژوهش‌ها را از حیث دین‌شناختی، نه به لحاظ فیلولوژیک، نارسا دانستند، به‌طوری نه تنها نیبرگ و هرتسفلد در آراء خود در باب زرتشت و تعالیم او به راه خطا رفته‌اند، بلکه حتی امثال هنینگ نیز با ثنوی‌انگاشتن او از جاده حقیقت بسی دور افتاده‌اند. زرتشت البته یک شمن یا جادوگر و یک سیاستمدار نبوده است، ولی رای غلط ثنویت را هم بدو نمی‌توان نسبت داد. نفی ابعاد عرفانی سخنان زرتشت نیز هیچ پایه درستی ندارد و دال بر نوعی قشرپرستی است. رای دیگر درباره زرتشت به ژان کلنز تعلق دارد. او زرتشت را فاقد وجود تاریخی، و صرفا پدیده‌ای آیینی می‌شمارد. او پا را از حد نظریه زرتشت معتاد و زرتشت عوام‌فریب فراتر گذاشته و او را پاک نیست و نابود پنداشته است. 

دکتر عالیخانی رجوع به کتاب حکمه‌الاشراق سهروردی را رسم و راه صحیح درک معانی کلام زرتشت دانستند، چرا که سهروردی احیاگر راستین حکمت فهلوی یا خسروانی بوده است. به علاوه، کتاب فصوص الحکم ابن‌عربی هم که حاوی پیشرفته‌ترین نظریه در موضوع رسالت و نبوت است، منبع مهم و قابل اعتمادی در کشف و معرفی اسرار اوستا به شمار می‌رود. بنابراین، در این کارگاه که چهارده جلسه به طول می‌انجامد، خلاصه فصوص که رساله کوتاه نقش الفصوص باشد، موضوع بحث و گفتگو خواهد بود و با هفده فصل گاهان زرتشت مقایسه خواهد شد.

این کارگاه هر سه‌شنبه ساعت 09:00 الی 11:00 در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲۶ مهر ۱۴۰۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.