نشست اتهامات سقراطی

نشست اتهامات سقراطی با ارائه سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده "دکتری فلسفه از دانشگاه تهران" ۱۸ دی ماه برگزار می‌شود.

 

نشست اتهامات سقراطی با ارائه سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده دکتری فلسفه از دانشگاه تهران

اتهامات سقراطی

 

به گزارش روابط عمومی موسسه، به همت گروه فلسفه غرب مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نشست اتهامات سقراطی با ارائه سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده دکتری فلسفه از دانشگاه تهران ۱۸ دی ماه برگزار می‌شود.

این نشست چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه از ساعت ۱۶ در خیابان نوفل لوشاتو، خیابان شهید آراکلیان، پلاک ۴، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برپا می‌شود.

(( ورود برای عموم افراد آزاد است ))

 

عبدالرحیم‌زاده ددر یادداشتی در معرفی این نشست نوشته است:

افلاطون و گزنفون در دفاعیه خود از سقراط این دو اتهام را به صورتی کاملاً خلاصه و کوتاه و از کیفرخواستی نقل می‌کنند که ملتوس به همراه آنیتوس و لیکون علیه سقراط به دادگاه داده بودند: نخست، اتهام بی‌دینی و عدم اعتقاد به خدایان شهر؛ دوم، فاسد کردن جوانان آتن. موضوع اصلی بحث بررسی این دو اتهام است و این‌که طرح هر دو اتهام علیه سقراط در شهر یا پولیس آتن چگونه ممکن بود و آیا آن‌ها اتهاماتی موجه علیه سقراط بودند یا نه!

پیش‌درآمد بحث بررسی کوتاهی از وضعیت آتن در سال ۳۹۹ قبل از میلاد است به همراه توضیحی مختصر در مورد آن سه شخصیت اصلی که کیفرخواست را تنظیم کرده بودند. بررسی اتهام نخست بخش اول از بحث اصلی را تشکیل می‌دهد که در آن نظام دینی آتن و تحولات مربوط به آن مورد بحث قرار می‌گیرد تا معلوم شود که آیا اتهام بی‌دینی بر سقراط وارد است یا نه. بخش دوم از بحث مربوط می‌شود به تأثیری که سقراط بر هواداران خود داشته است.

این بخش از دو جنبه قابل بررسی است: نخست، از جنبه‌ی عمومی و نوع تأثیری که سقراط بر هواداران خود داشته و دوم، از جنبه‌ی خاص و افرادی نظیر کریتیاس و آلکیبیادس که به نظر می‌رسد آن سه نفر بیشتر این جنبه را در کیفرخواست خود مد نظر داشتند. بخش پایانیِ بحث مربوط می‌شود به نحوه‌ی عمل سقراط در دادگاه که می‌توان آن را عاملی مضاعف بر اتهامات او دانست تا آنجا که نمی‌توان آن را در صدور حکم مرگش بی‌تأثیر دانست.

 

۱۴ دی ۱۳۹۸
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.