انتشار مجلد چهارم کتاب «اسلام در سرزمین ایران؛ چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی»

مجلد چهارم کتاب ««اسلام در سرزمین ایران؛ چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی» نوشته دکتر رضا کوهکن عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

طرح جلد اسلام در سرزمین ایران مجلد چهارم

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مجلد چهارم کتاب «اسلام در سرزمین ایران؛ چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی» ترجمه دکتر رضا کوهکن عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. این کتاب به همت انتشارات موسسه به چاپ رسیده است. 

کتاب «اسلام در سرزمین ایران؛ چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی» که مشتمل بر چهار مجلد حجیم است، عصارۀ مهم‌ترین پژوهش‌های کربن است. هانری کربن از فهرست مطالب کتاب خود بدین شرح سخن گوید:

«از مجموعِ هفت دفتر که در چهار مجلد این اثر گردآمده اند، دفتر اول (مجلد اول) حاوی وجوه معنایی امامیه، یعنی شیعۀ دوازده‌امامی است. در استخراج این مبانی به سرچشمۀ آن‌ها، یعنی احادیث صادرشده از خودِ امامان نظر داشته‌ایم و در عین حال بازتاب و بسط این احادیث را در بزرگ‌ترین شارحان سخنان ائمه در عصر صفوی نشان داده‌ایم. در این کتاب شاهد فصول مشترک میان هرمنوتیک معنوی (یعنی تأویل) به‌کار گرفته‌شده در تشیع و در مسیحیت و نیز مسائل مشترک در امام‌شناسی شیعی و مسیح‌شناسی خواهیم بود. دفتر دوم (دومین مجلد) تماماً به کار عظیم احیاء توسط سهروردی (قرن ششم هجری)، یعنی احیای یک حکمت نوری اختصاص دارد که می‌بایست همچنان پژوهش‌های متعددی به بررسی تطبیقی و مقایسۀ آن با فلسفۀ نور قرون وسطایی غرب (فلسفۀ روبرت گروستست) اختصاص یابد. تمام دفتر سوم (در سومین مجلد) که به روزبهان بقلی شیرازی اختصاص یافته است، به طرح مسائلی منتهی می شود که در حلقۀ «خاصان محبت» گرد‌آمده پیرامون دانته و نیز دیگرانی قبل از وی، مطرح بوده است. دفتر چهارم (در سومین مجلد) به معرفی تنی از چند برجسته‌ترین چهره‌های مابعد‌الطبیعی تشیع و تصوف (سیدحیدر آملی، علاءالدوله سمنانی) اختصاص دارد. دفتر پنجم (در چهارمین مجلد)، از طریق شناساندن چند شخصیت شامخ، به معرفی مکتب اصفهان می‌پردازد. دفتر ششم (در چهارمین مجلد) معنای شیخیه را آشکار می‌سازد و سرانجام دفتر هفتم (در چهارمین مجلد) به‌طور‌کامل به امام دوازدهم به‌مثابۀ قطب و نقطۀ تمرکز شور و اشتیاق شیعی که در اندیشۀ فتوّت یا جوانمردی اوج می‌گیرد، اختصاص می‌یابد. در این جا، ما خود‌به‌خود شاهد مقارناتی میان این سنت یا سنت‌های شهسواران (شوالیه‌ها) در غرب و نیز با سنت یوآخیمی‌ها خواهیم بود.»

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این  آدرس، کتاب را با تخفیف 20 درصدی و ارسال رایگان تهیه کنند. 

۶ بهمن ۱۴۰۰
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.