سومین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های گروه مطالعات علم با عنوان «مسئلۀ کاربردپذیری ریاضیات در فلسفه»

سومین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های گروه مطالعات علم با عنوان «مسئلۀ کاربردپذیری ریاضیات در فلسفه» در روز یکشنبه 28 آذرماه 1400 ساعت 17 الی 19 آغاز خواهد شد.

ابوتراب یغمایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سومن سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های گروه مطالعات علم با عنوان «مسئلۀ کاربردپذیری ریاضیات در فلسفه» در روز یکشنبه 28 آذرماه 1400 ساعت 17 الی 19 برگزار می‌شود. 

در این نشست، دکتر ابوتراب یغمایی از دانشگاه شهیدبهشتی به ارائه سخنرانی خواهد پرداخت. چکیده  سخنرانی ایشان به قرار زیر است: 

گرچه استفاده از دستگاه‌های مرتبط با مبانی ریاضیات در فلسفه سابقه‌ای طولانی دارد،  فلاسفه، خصوصاً فلاسفۀ علم، در سال‌های اخیر از چارچوب‌های ریاضی در عمل یعنی نظریه‌‌هایی در جبر و هندسه و آنالیز بهره برده‌اند تا دیدگاه‌های‌شان را سازگار یا منسجم سازند. اما چرا ریاضیات باید به کارِ فلاسفه‌ای آید که اهدافی کاملاً متمایز از اهداف ریاضیدانان را دنبال می‌کنند؟ در این سخنرانی، سؤال مذکور که به مسألۀ کاربردپذیری ریاضیات در فیزیک می‌ماند به‌بحث گذاشته می‌شود. خصوصاً از این صحبت می‌شود که بازسازی پاسخ‌های متداول به مسألۀ کاربردپذیری ریاضیات در فیزیک برای پاسخ به سؤال فوق‌الذکر با چالش‌هایی همراه است.  

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این لینک، در این سخنرانی شرکت کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سلسله‌نشست‌های گروه مطالعات علم به این لینک مراجعه نمایید. 

 

۲۴ آذر ۱۴۰۰
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.