سومین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های گروه مطالعات علم با عنوان «رویکرد معرفت‌شناسانه به علم در سنت علمی کلام در آراء فخر رازی»

سومین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های گروه مطالعات علم با عنوان «رویکرد معرفت‌شناسانه به علم در سنت علمی کلام در آراء فخر رازی» در روز یکشنبه، 8 خرداد، ساعت ۱۷ به صورت مجازی برگزار می شود
بنفشه افتخاری
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سومین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های گروه مطالعات علم با عنوان «رویکرد معرفت‌شناسانه به علم در سنت علمی کلام در آراء فخر رازی» در روز یکشنبه، 8 خرداد، ساعت ۱۷ به صورت مجازی برگزار می شود. 

در این نشست، دکتر بنفشه افتخاری به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت. چکیده سخنرانی ایشان به قرار زیر است:

در تاریخ فلسفه اسلامی، متکلمان با کلیشه ضد عقل و ضد علم بودن در شناخته شده‌اند. در فلسفه طبیعی نیز، متکلمان اشعری با دفاع از اتم‌گرایی کلام، به ضدیت با میراث مشائی در طبیعیات و هندسه کلاسیک پرداخته‌اند. غزالی و فخر رازی در میان متکلمان اشعری، با سنت فلسفی به نقد آراء فلاسفه مشائی مبادرت ورزیده‌اند. در این جستار، با بررسی برخی از آراء متکلمان اشعری بخصوص فخر رازی، کوشش شده است تا مبانی تقابل و اختلاف آنها در مباحث هندسی و طبیعی روشن گردد. فخر رازی، فیلسوف-متکلم قرن هفتم هجری، نقش عمده‌ای را در ایجاد گفتمان بین دو نحله فلسفه و کلام ایفا کرده است. وی در خلال دفاع از اتم‌­گرایی کلام، به نقادی بنیادین علوم متعارف روزگار خود نیز پرداخته است. با بررسی براهین وی، ضد طبیعیات و هندسه، می‌توان نتیجه گرفت که آنچه ضدیت وی با علم خوانده شده، در واقع ناشی از شکاکیتی است که از رویکرد معرفت‌شناسانه او به علوم طبیعی و هندسی نتیجه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سلسله‌نشست‌های گروه مطالعات علم به این لینک مراجعه نمایید. 

برای شرکت در این نشست، از طریق این  لینک وارد شوید.  

۷ خرداد ۱۴۰۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.