برگزاری همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی «ره»

برگزاری همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی «ره»
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ بر آن است تا در تاریخ 25 و 26 خردادماه 1402، «همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی «ره»» را به عنوان اولین حلقه از «سلسله همایش‌های علوم انسانی اسلامی در اندیشة معاصر» برگزار کند. در این همایش جمع کثیری از مؤسساتِ معتبر داخلی و خارجی از جمله مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مشارکت دارند.
معرفی همایش
انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی قدس‌سره و فداکاری و همّت مؤمنانة ملت بزرگ ایران به پیروزی رسید و برپایی حکومت، نظام، جامعه، و تمدن نوین اسلامی را به مثابة اهدافی مترتب بر یکدیگر فراروی خود قرار داد. نیل به این آرمان‌های بلند نیازمند زیرساخت‌های نظری است، و بهره‌گیری روشمند و کامل از گنجینه گرانبها و بی‌بدیل آموزه‌های اسلامی می‌تواند این نیاز اساسی را برآورده سازد. از آنجا که علوم انسانی به‌منزلة نرم‌افزار مدیریت جامعه است، اسلامی‌سازی این علوم را می‌توان مهم‌ترین پیش‌شرط به بارنشستن شجرة طیبة انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی دانست. اسلامی‌سازی علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی، متناسب با نیازهای انسان معاصر، اموری ضروری‌اند که توجه و اهتمام ویژة عالمان امت اسلام را طلب می‌کنند.
طرح سترگ اسلامی‌سازی علوم انسانی را متفکرانی بصیر بر اساس مبانی عقلی و آموزه‌های وحیانی پایه‌گذاری کرده و به پیش برده‌اند. فیلسوف، فقیه، مفسر و حکیم الهی، حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی «ره» یکی از پیشگامان و پرچمداران این حرکت عظیم بود که با گام نهادن در مسیر معرفت توحیدی، مرزهای دانش در حوزه‌های مختلف علوم انسانی را درنوردید، و با تکیه بر اندیشه ناب اسلامی، تحولی عظیم در این عرصه رقم زد. استمرار این حرکت مستلزم تبیین، تحلیل، و تداوم اندیشه‌های این متفکر برجسته و حکیم متأله است. مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌قدس سره بر آن است تا به این منظور، همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی «ره» را به عنوان اولین حلقه از «سلسله همایش‌های علوم انسانی اسلامی در اندیشة معاصر» برگزار کند.
اهداف همایش
الف) آشناسازی بیشتر جامعه علمی و نخبگانی داخل و خارج از کشور با آرا و اندیشه‌های علامه مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی؛   
ب) بررسی و تبیین آرا و اندیشه‌های علامه مصباح در زمینة علوم انسانی اسلامی؛
ج) بهره‌گیری از ظرفیت‌های منظومه فکری علامه مصباح برای تولید علوم اسلامی و اسلامی‌سازی علوم انسانی؛
د) گسترش و غنی‌سازی کمی و کیفی متون و منابع در زمینه علوم انسانی اسلامی.
۸ خرداد ۱۴۰۲
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.