«حکایات الصوفیة» ابوعبدالله محمّد‌بن عبدالله‌بن باکویه شیرازی منتشر شد

«حکایات الصوفیة» ابوعبدالله محمّد‌بن عبدالله‌بن باکویه شیرازی منتشر شد
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کتاب «حکایات الصوفیة» تصحیح و تحقیق سه گزیده کهن از کتاب حکایات الصوفیة و گردآوری حکایات پراکنده ابن‌باکویه از منابع تاریخی و عرفانی نوشته ابوعبدالله محمّد‌بن عبدالله‌بن باکویه شیرازی و تصحیح و تحقیق و گردآوری اکبر راشدی‌نیا است که در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عرضه شده است.

ابوعبدالله محمد بن عبدالله بن عبیدالله معروف به ابن‌باکویه‏ شیرازى (متوفی ۴۲۸) یکی از صوفیان بزرگ سده چهارم و پنجم است که بیش از همه با حکایاتی که از صوفیان قبل از خود روایت کرده شناخته شده است. وی از شاگران ابوعبدالله محمد بن خفیف شیرازی (متوفی ۳۷۱) بوده و در نیشابور بعد از ابوعبدالرحمن سلمی (متوفی ۴۱۲) در خانقاه وی بر مسند شیخی نشست. خواجه عبدالله انصاری و استاد ابوالقاسم قشیری و ابوعلی فارمدی و ابوالفضل محمد بن علی سهلگی بسطامی و جمعی دیگر از صوفیان مشهور آن زمان همه از شاگردان وی بودند.
حکایات الصوفیه ابن‌باکویه برخلاف بعضی از تذکره‌های عرفانی که بر مبنای اطلاعات شفاهی و متعارض و متناقض با اطلاعات تاریخی و صرفاً برای تکریم و تعظیم مشایخ و بزرگان تصوف توسط مریدان و علاقه‌مندان آن‌ها نگارش یافته‌اند، با اهتمام بر نقل حکایات مستند چهره‌ای واقعی و منصفانه از صوفیان نخستین بر ما ترسیم کرده است.
این کتاب از مهم‌ترین منابع شناخت صوفیان سد‌ه‌های نخستین بوده و در دسترس بیشتر مورخان و سیره‌نویسان و نویسندگان طبقات صوفیه سده پنجم به بعد قرار داشته و بخش‌هایی از آن را در آثار خود نقل کرده‌اند.
متأسفانه این کتاب ارزشمند ـ تا جایی که اطلاع داریم ـ در گذر زمان از بین رفته و تاکنون هیچ گزارشی از آن در فهرست کتابخانه‌های جهان ارائه نشده است. آنچه از این کتاب به‌جای مانده چند گزیده کوتاه و حکایات پراکنده‌ای است که در لابه‌لای کتاب‌ها از ابن‌باکویه روایت شده است.
در این مجموعه سه نسخه کهن از گزیده‌های به‌جای‌مانده از کتاب حکایات الصوفیه تصحیح و تحقیق شده و با بررسی نزدیک به صد عنوان کتاب عرفانی و تاریخی و گردآوری حکایات روایت‌شده از ابن‌باکویه سعی شده است گامی در جهت بازسازی این اثر مهم و مرجع بی‌نظیر در شناخت صوفیان سده‌های نخستین برداشته شود.

 اکبر راشدی‌نیا پیش از این چندین متن مهم عرفانی را تصحیح و منتشر کرده است، از جمله تبیین المقامات و تعیین الدرجات از علاء‌الدوله سمنانی و فتح مفتاح الغیب از قطب‌الدین ازنیقی و خطبه قاصعه امیرالمؤمنین(ع) که از روی نسخه‌ای به خط صدرالدین قونوی تصحیح شده است.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.