همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار شد.

همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار شد.
همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» در روزهای 13 تا 16 اسفندماه 1401، روزهای شنبه و یکشنبه پنل داخلی و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پنل خارجی، با حضور اساتید و پژوهشگرانی مطرح از ایران و کشورهای اسلامی و غربی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، این همایش از چهار محور اصلی 1. منطق پیشاسینوی 2. منطق ابن‌سینا 3. منطق پساسینوی 4. منطق تطبیقی، و در ذیل آن‌ها از مجموعه موضوعات دیگر، بهره‌مند بود. منطق پیشاسینوی متشکل از موضوعاتی چون «تحول منطق ارسطویی در جهان اسلام»، «تأثیر شارحان یونانی ارسطو بر منطق‌دانان مسلمان»، «شارحان مسلمان ارسطو»؛ منطق ابن‌سینا متشکل از موضوعات «ارسطو و ابن‌سینا»، «تأثیر شارحان ارسطو بر ابن‌سینا»، «نوآوری‌های منطقی ابن‌سینا»، «شارحان و منتقدان منطق ابن‌سینا»؛ منطق پساسینوی متشکل از موضوعات «تحولات منطق پس از ابن‌سینا»، «منطق‌دانان برجسته پس از ابن‌سینا»، «مکاتب و مشرب‌های منطقی پس از ابن‌سینا»، بودند.

همچنین، «وضعیت منطق سینوی در دوران معاصر در جهان اسلام»، «وضعیت منطق سینوی در منطقه‌های جغرافیایی مختلف در جهان اسلام» و منطق تطبیقی که متشکل از موضوعات «مقایسهٔ آرا منطق‌دانان مسلمان با هم»، «مقایسه منطق در جهان اسلام و اروپای سده‌های میانه»، «مقایسه منطق در جهان اسلام با دانش‌های اسلامی»، «مقایسهٔ منطق در جهان اسلام با دانش‌های زبانی»، «مقایسه منطق در جهان اسلام با ریاضیات و طبیعیات»، «مقایسهٔ منطق در جهان اسلام و منطق‌های جدید» است، از دیگر محور‌های اصلی این همایش بودند.

به گزارش دبیرخانه همایش بین‌المللی، حدود ۵۰ چکیده به این همایش ارسال شد، نیمی از مقاله‌هایی که ارسال شده بود از داخل کشور و به زبان فارسی و نیمی از آن‌ها به زبان‌های دیگر از خارج از کشور بودند.

از جمله دستاوردهای این همایش بین‌المللی که با حضور پُررنگ پژوهشگران کشورهای اسلامی منطقه‌ای و کشورهای غربی همراه بود، این امر مهم بود که روشن گشت در یک قرن اخیر، صاحب‌نظران متوجه شده‌اند که فلاسفه و منطق‌دانان اسلامی مشارکت‌های بسیار زیادی در فلسفه و منطق داشته‌ و مطالب زیادی را به فلسفه ارسطو اضافه کرده‌اند که در آثار شارحان یونانی وجود نداشته و نوآوری‌های خودشان محسوب می‌شود. به همین دلیل، علاقه بسیار گسترده‌ای در مطالعات غربی در حوزه فلسفه و منطق اسلامی پیدا شده است.

افزون بر این، این همایش به خوبی موجب شناخت محققان مشترک تاریخ منطق و جهان اسلام شد؛ یعنی همان‌طور که در پراکندگی اسامی سخنرانان و دانشگاه‌های مدعو کشور‌ها دیده می‌شود، تعداد کمی از آن‌ها یکدیگر را می‌شناختند و به طور کلی محققین داخلی، غربی‌ها را نمی‌شناسند و بالعکس؛ به نظر می‌رسد این همایش می‌تواند بازشناسی گسترده‌ای بوده است برای محققین داخلی و خارجی که در این حوزه کار می‌کنند.

چکیده مقالات پذیرفته‌شده در کتاب چکیده مقالات همایش منتشر خواهند شد. همچنین، مقالات از امتیاز ثبت در پایگاه استنادی جهان اسلام برخوردار خواهند بود.

 گزارش تصویری

همایش منطق

همایش منطق

همایش منطق
همایش منطق
همایش منطق

۲۰ اسفند ۱۴۰۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.