دیدار رئیس بنیاد بوعلی سینا از موسسه

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، با احمدحسین شریفی، رئیس موسسه، در روز شنبه، هشت مرداد 1401 دیدار کردند.

دیدار طه محمدی و شریفی

از راست به چپ: غیاث‌الدین طه‌محمدی و احمدحسین شریفی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در دیدار آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا و حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در دفتر این مؤسسه در تهران بر همکاری مشترک برای رونق بیشتر ابن‌سینا پژوهی تأکید شد. 

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در این دیدار اظهار داشت: ابن‌سینا باعث سربلندی ایران بزرگ و مکتب اهل بیت است و با توجه به میراث عظیم علمی  به جا مانده از او رسالت سنگینی بر عهده ما و دیگر مراکز علمی و فلسفی کشور است. آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با بیان عظمت مکتب و اندیشه‌های سینوی گفت: شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا یک تنه دنیا را فتح کرده است و در هزاره گذشته، از شرق تا غرب عالم از علوم فلسفی و پزشکی او بهره‌مند شده‌اند و این بهره‌مندی در عصر ما نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به روی‌آوری مردم دنیا به سمت و سوی میراث پزشکی پیشینیان، گفت: دنیای امروز به شدت به طب سنتی بوعلی و بهداشت و پیشگیری‌های پزشکی این حکیم بزرگ نیاز دارد و با توجه به گذشتن از محک تجارب پزشکی، این طب می‌تواند در بهداشت و سلامت جامعه نقش پررنگ‌تری ایفا کند. رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا ادامه داد: طب سنتی سرمایه معنوی با ارزشی است که اگر عاقلانه و علمی ترویج شود، می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها مؤثر واقع شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میراث فلسفی سینوی، فلسفه خودشناسی را از موضوعات مغفول در بررسی‌های علمی و پژوهشی ذکر کرد و افزود: خودشناسی در دنیای امروز، موضوعی مغفول و فراموش شده است و انسانی که  هوای سفر به کرات دیگر را در سر دارد، برای خودشناسی گامی اساسی بر نداشته و از درک موقعیت خویش و شناخت خود غافل شده و وامانده است. طه‌محمدی ضمن استقبال از همکاری‌های علمی بین طرفین، پیشنهاد کرد، برای روز جهانی فلسفه در سال جاری، موضوع فلسفه خودشناسی مدنظر مراکز علمی و فلسفی قرار گیرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین، دکتر احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز با بیان اینکه باید از فرصت حضور مدیران علاقه‌مند به حکمت و فلسفه سینوی در دولت سیزدهم برای تأمین اعتبار لازم برای پیشبرد برنامه‌های علمی بنیاد بوعلی‌سینا بهره برد، گفت: این بنیاد ضمن پرداختن به چاپ و نشر آثار ابن‌سینا می‌تواند در برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس‌های مجازی در طب و فلسفه فعالیت گسترده‌ای انجام دهد. 

حجت الاسلام و‌المسلمین احمد حسین شریفی گفت: برای همکاری علمی و پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بنیاد بوعلی‌سینا اعلام آمادگی می‌کنیم و امیدواریم راهکارهای لازم برای عملیاتی شدن همکاری‌ها شناسایی و در جهت معرفی و چاپ و نشر مجموعه آثار بوعلی گامهای مشترکی برداشته شود.

وی از اجرای طرح راهنما نویسی برای معرفی شخصیت‌ها و علمای گذشته و معاصر خبر داد و افزود: راهنما نویسی معرفی شخصیت‌های بزرگی چون ابن‌سینا، سهروردی، ملاصدرا و از معاصرین نیز علمایی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی و... در دستور کار این مؤسسه قرار گرفته است. رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد: برای تهیه راهنمای ابن‌سینا ٥٠ مدخل در موضوعات مختلف از جمله پزشکی، موسیقی، شیمی، ریاضی، فلسفه و... حول محور کارنامه علمی این دانشمند، در حال تدوین است که کتابی بیش از یک هزار صفحه‌ای خواهد شد.

وی از راه‌اندازی گروه‌های «حکمت عملی» و «فلسفه علوم انسانی» در این مؤسسه خبر داد و اظهار امیدواری کرد که ثمرات علمی این گروه‌ها به زودی به جامعه علاقه‌مندان ارایه شود.

دکتر شریفی با اشاره به ظرفیت مهم و اثرگذار طب سنتی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها گفت: اگر طب سنتی به صورت علمی ترویج شود، ایران می‌تواند به مرکز ترویج و درمان این طب در دنیا تبدیل شود. بنیاد بوعلی‌سینا نیز در این زمینه  و برای معرفی طب سینوی رسالت سنگینی در ترویج و گسترش علمی این دانش بر دوش دارد. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نیز در این جلسه گزارشی از اهم فعالیت‌های این بنیاد از جمله طرح تصحیح انتقادی القانون ابن‌سینا به دست‌اندرکاری دکتر نجفقلی حبیبی؛ چاپ و نشر ترجمه فارسی برخی قسمت‌های شفا و نیز برگزاری آیین‌های بزرگداشت شیخ‌الرئیس در همدان ارائه کرد. توکل دارائی پیشنهاد کرد که همایش فلسفی مشترکی بین بنیاد بوعلی‌سینا و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شود و همچنین تفاهم‌نامه همکاری بین این دو نهاد علمی تنظیم و منعقد شود. 

در پایان مقرر شد تفاهم‌نامه علمی همکاری مشترک بین بنیاد و مؤسسه امضا و راهکارهای لازم برای همکاری مشترک بررسی شود.

۸ اَمرداد ۱۴۰۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.