حضور سه استاد الهیات از کشور صربستان و بوسنی و هرزگوین در موسسه

سه استاد الهیات از کشور صربستان و بوسنی و هرزگوین به همراه دکتر علی‌اکبر ضیائی، رئیس مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران حضور یافتند.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، یک هیئت دینی متشکل از سه استاد الهیات از صربستان و بوسنی و هرزگوین به همراه دکتر علی‌اکبر ضیائی، رئیس مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در روز چهارشنبه، 15 تیر 1401 در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران حضور یافتند. 

این جلسه با حضور یک هیئت دینی از صربستان و بوسنی و هرزگوین برگزار شد: راستکو یوویچ، استاد الهیات دانشگاه بلگراد، الکساندر یاکوواچ، استاد الهیات نظام‌مند دانشگاه بلگراد، و دارکو جوگو، استاد الهیات دانشگاه فوچا. علاوه بر اعضای این هیئت، رئیس مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ‌ها، علی‌اکبر ضیائی، هم حضور داشتند. از طرف موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، احمدحسین شریفی، رئیس موسسه، اسماعیل علی‌خانی، معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی، سیدعلیرضا مصطفوی، معاون اداری و مالی، شهرام پازوکی، مدیر گروه ادیان و عرفان، سیدمحمود یوسف‌ثانی، مدیر گروه مطالعات ابن‌سینا، غلامحسین جوادپور، مدیر گروه کلام، و محمدجواد اسماعیلی، مدیر کتابخانه، حضور داشتند. 

احمدحسین شریفی- هیئت صربستانی

احمد حسین شریفی، رئیس موسسه

در ابتدای این جلسه، احمدحسین شریفی، رئیس موسسه، به مهمانان خارجی و داخلی خوش‌آمد گفتند. ایشان ضمن تاکید بر ظرفیت‌های موجود در راستای همکاری‌های مشترک با دانشگاه بلگراد و فوچا، نسبت به همکاری‌های مشترک برای برگزاری جلسات مشترک، تبادل استاد و دانشجو، انتشار مقالات علمی در مجلات طرف‎‌ها،... ابراز امیدواری کردند. ایشان همچنین افزودند که با توجه به ویژگی‌های مذهب ارتدکس، بحث در موضوعاتی چون اخلاق، خانواده و معنویت می‌تواند مبنای همکاری‌های مشترک و آتی موسسه با دانشگاه‌های بلگراد و فوچا باشد. 

الکساندر یاکوواچ

الکساندر یاکوواچ، استاد الهیات دانشگاه بلگراد

پس از سخنرانی رئیس موسسه، الکساندر یاکوواچ بر تبادل علمی بین دانشگاه بلگراد و موسسه تاکید کردند و افزودند که توجه اندکی به شناخت اسلام شیعی در صربستان مبذول شده که باید با همکاری موسسه دنبال شود. 

شهرام پازوکی

شهرام پازوکی، مدیر گروه ادیان و عرفان 

پس از ایشان، شهرام پازوکی مدیر گروه ادیان و عرفان به برخی از فعالیت‌های گروه در حوزه مطالعات ادیان اشاره کردند و تاکید داشتند که وقتی به باطن ادیان توجه کنیم درمی‌یابیم که تمامی ادیان در باطن و معنویت خود دارای نسبتی معنادار هستند که باید از طریق گفت و گوهای بین ادیانی مورد توجه قرار گیرند. 

دارکو جوگو

دارکو جوگو، استاد الهیات دانشگاه فوچا

پس از شهرام پازوکی، دارکو جوگو به مسئله مهم خداشناسی در جهان معاصر پرداختند و افزودند که انسان امروزین به خاطر گسترش سرمایه‌داری نسبت به خداوند بی‌توجه شده است و این ضرورت وجود دارد که باید به انسان برای توجه بیشتر به خداوند یاری برسانیم. دکتر ضیائی، رئیس مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ‌ها، افزودند که باید این جلسات را برای تقویت معنویت و اخلاق غنیمت شمرد و برای همکاری‌های گسترده‌تر در آینده بیش از پیش کوشید.

سیدمحمد یوسف ثانی

سیدمحمود یوسف‌ثانی، مدیر گروه مطالعات ابن‌سینا

سیدمحمود یوسف‌ثانی، مدیر گروه مطالعات ابن‌سینا، هم ضمن اشاره‌ای مختصر به طرح تصحیح انتقادی آثار ابن‌سینا در گروه مطالعات ابن‌سینا و نیز تاثیر ابن‌سینا بر اندیشه مسیحیت، تاکید کردند که علاوه بر عنصر معنویت به نزد ادیان، باید به عنصر عقلانیت هم توجهی ویژه مبذول داشت. محمدجواد اسماعیلی، مدیر کتابخانه، هم ضمن استقبال از همکاری‌های آتی به منظور برگزاری جلسات مشترک، پیشنهاد دادند تا امکان بهره‌مندی موسسه از نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های صربستان و بوسنی و هرزگوین مورد بررسی قرار گیرد. در پایان، غلامحسین جوادپور مدیر گروه کلام هم به طرح پیشنهادهایی برای برگزاری جلسات مشترک در موضوع الهیات و فلسفه دین با دانشگاه بلگراد و فوچا پرداختند و گزارشی از فعالیت‌های علمی گروه ارائه کردند. 

در پایان، رئیس موسسه با تقدیم هدایایی به مهمانان صربستانی، ایشان را بدرقه کردند. 

عکس دسته جمعی هیئت صربستانی

 

 

۱۵ تیر ۱۴۰۱
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.