صفحه نخست » صفحه نخست » دوره‎ های تخصصی آزاد » ارزیابی دانش پژوهان اولین دوره تربیت مربی فلسفه برای کودکان

ارزیابی دانش پژوهان؛ اولین دوره تربیت مربی فلسفه برای کودکان

به اطلاع دانش پژوهان عزیز می رساند ارزیابی به صورت متن باز و تحلیلی است و در روز پنج شنبه 17 بهمن ماه از ساعت 8:00 الی 12:00 به صورت برخط (آنلاین) برگزار می شود. لطفا مطالب کتاب و کلیپ معرفی شده را مطالعه و مشاهده کنید و در زمان مقرر به پرسش های زیر پاسخ داده شود.

قابل توجه دانش پژوهان گرامی جهت ورود به بخش ارزیابی از طریق https://www.irip.ac.ir/fa/login وارد سایت شوید.

جهت پاسخ به بخش اول اینجــــــا را کلیک کنید.

جهت پاسخ به بخش دوم اینجــــــا را کلیک کنید.

جهت پاسخ به بخش سوم اینجــــــا را کلیک کنید.

بخش ها و سوالات این ارزیابی به شرح زیر است:

بخش اول(مباحث فبک و مبانی آن):

 فصل اول ,فصل سوم, فصل پنجم و فصل ششم کتاب  "کودکان و مهارت تفکر (راهنمای آموزش تفکر و سبک زندگی به دانش آموزان)" نوشته لیپمن خواند شود (خواندن تمام کتاب کودکان و مهارت های تفکر که نام اصلی آن "فلسفه در کلاس درس "است، توصیه میشود) و به سوال های مطرح شده برای هر کدام از فصل های فوق فقط در حد بیان یک مطلب(حداکثر 300 کلمه) پاسخ داده شود.(برای هر فصل به صورت مجزا پاسخ داده شود)


رسانه جدید

1-با کدام مطلب در این فصل موافق بودید. چرا؟

2-با کدام مطلب در این فصل مخالف بودید و چرا؟

3-کدام مطلب را متوجه نشدید؟

بخش دوم(مباحث فبک و روان شناسی):

لطفا کلیب زیر را مشاهده نموده و به پرسش های ذیل پاسخ دهید(حداکثر 300 کلمه).


 

کلیب P4c


۱. نقش تسهیل گر در هدایت حلقه کندوکاو را به دقت تشریح و تحلیل کنید.

۲. نحوه شکل گیری حلقه کندوکاو و تعامل بچه ها باهم و فرایند ارتباط بچه ها با تسهیل‌گر را  تشریح و تحلیل کنید.

۳. محتوا و موضوع بحث حلقه و فرایند بررسی موضوع را نقد، بررسی و تحلیل کنید.

۴. نکات برجسته و مهمی را که در حلقه کند و کاو مشاهده کرده اید مطرح و بررسی کنید.

۵. چه سوالات مهمی بعد از مشاهده این فیلم برایتان مطرح شده که مایلید به آنها پاسخ داده شود؟

۶. درباره چه موضوع های روانشناسی لازم می دانید اطلاعات بیشتری کسب کنید؟

بخش سوم (مباحث فبک و فلسفه اخلاق):

با استفاده ازمنابع اصلی کلاس پاسخ دهید خصوصاً کتاب غایب بزرگ مدرسه (لیپمن)و همچنین کتاب درآمدی بر فلسفۀ اخلاق معاصر (گنسلر)

پرسش­های تشریحی ( بدون اجمال مُخِل و اطناب مُمِل پاسخ دهید)

 

1.  کدام یک از موارد زیر در حوزۀ قانون (حقوق)/ عدالت و کدام مربوط به آداب و رسوم و کدام در حیطۀ اخلاق (ایثارگری) قرار می‌گیرد.

الف) دادن جای خود در اتوبوس یا مترو به فردی مسن

ب) برخاستن وقتی فردی (مُسن/معلم/دوست/غریبه/پدر/برادر/مدیر اداره) وارد می‌شود.

ج) سلام گفتن هنگام ورود به مهمانی/ خانه/کلاس/

د) منتظر دوستمان که دیر کرده ماندن

ه) سیگار نکشیدن (در اتوبوس/ در پارک/ در دانشگاه/ در مسجد)

و) صحبت نکردن وقتی سیر خورده‌ایم

ز) صحبت نکردن با دهان پر از غذا.

 

2.   تلافی/انتقام/ مقابه به مثل/قصاص (با بار معنایی متفاوتی که دارند) در موارد زیر را تحلیل کنید که آیا قانونی است یا اخلاقی یا هر دو یا هیچکدام؟

الف) اگر دوستتان از شما غیبت کرده است شما هم او را غیبت کنید (شما هم با او قهر کنید/ شما هم طلب او را دیرتر بدهید/ شما هم به او تهمت بزنید).

ب) اگر پدرتان با شما کج‌خلقی کرده است شما هم به او سلام نکنید (پیام دوستش را به او ندهید)

 

3.    آیا حیوانات حقوقی دارند؟ و آیا لازمۀ اینکه آنها حقوقی داشته باشند چیست؟ (گوشتخواری نکنیم/ شکار نکنیم/اهلی نکنیم/ آنها را به عنوان ابزار استفاده نکنیم/رنج ندهیم).

 

4.    آیا بین گوشت‌خواری و گیاه‌خواری مشمول اصل طرد شق ثالث هست (که حالتی میانه یا حالت سومی هم وجود داشته باشد)؟

 

5.     از موارد زیر آیا یک مورد بدتر است یا گزینه‌ها به یک اندازه بدند؟ (خصوصاً وقتی بین یکی از آنها فقط یکی را می‌توانیم /می‌خواهیم انتخاب کنیم)

الف) کشتن حیوان برای خوردن / کشتن حیوان موذی وقتی آزار نمی‌رساند/ کشتن وقتی حیوانی در حال انقراض است.

ب) فریب دادن کسی که می‌خواهد دزدی کند/ فریب دادن پزشک به کسی که سرطان دارد یا عزیزش سرطان دارد/ فریب دادن پلیسی که می‌خواهد به حق جریمه کند/

      ج) راندن ماشینی که ترمز ندارد و تصادف کردن/ راندن ماشینی که ترمز دارد و تصادف نکردن در اثر بی‌توجهی (مسئله بخت اخلاقی)

 

6.  آیا افراد تنها در قبال کسانی/نهادهایی/ پدیدههایی که به آنها فایدهای رساندهاند وظیفه دارند؟ اگر فرزندی به پدر و مادر خود بگوید که من در قبال شما هیچ وظیفهای ندارد اما شما کاملاً در قبال من مسئول و موظفید، چرا که بدون اجازه از من مرا به این جهان دعوت کردید، چگونه چنین جدالی را میتوانید مدیریت کرده و پیش برید؟ معقولترین پاسخ چیست؟ (این موارد را هم در تحلیل خود در نظر داشته باشید: دوقلویی که یکی بیشتر خدمات دریافته، والدینی که زمین‌گیرند، فرزندی که معلولیت دارد، و در تحلیل خود از نظریههای گوناگون سود ببرید)

 

7.   در مورد این سناریو چه نظری دارید: دیروز فردی را در حال غرق شدن دیدید (بدون آنکه به نحوی از شما درخواست کمک بکند) او را نجات میدهید و بعد از او تقاضای پول میکنید اما به شما پولی نمیدهد.

آیا آن فرد دچار ناسازگاری و عدم عقلانیت اخلاقی شده است؟

آیا او وظیفه دارد به من پولی بدهد؟ آیا اخلاقاً یا قانوناً من حقی بر گردن او دارم؟

 

8.  اگر گزینش ادارهای یا در مورد یک ازدواج از ما در مورد کسی (دوستی/ دشمنی/ غریبهای) تحقیق کنند، آِا باید همۀ حقیقت را بگویم/ اگر به نفع اوست دروغ بگویم/ میتوانم بخشی از حقیقت را بگویم/ به نیت ما بستگی دارد؟

 

9.  علی پدرش را در حال سیگار کشیدن میبیند، او هم میخواهد سیگار بکشد، آیا پدر حق دارد او را منع کند؟ با نظریههای اخلاقی تحلیل کنید.

 

    10.  تجربۀ زیستۀ خود را در مواجهه با یک دورهه/محذور اخلاقی (moral dilemma) گزارش و با استفاده از نظریه‌های اخلاقی تحلیلی کنید.

 

پرسش­‌های چندگزینه‌­ای (نمره منفی ندارد)

 

 

1.    نسبی گرایی فرهنگی کدام یک از مسائل را در نظر نمی گیرد؟

الف)تفاوت‌های جوامع                 ب)زیرگروهها                ج)علایق مردم               د) همۀ موارد

 

2.     در کدام بخش فلسفۀ اخلاق در باب این مسئله بحث می‌شود که ”زندگی اخلاقی چیست؟ و چرا؟

 الف) اخلاق هنجاری            ب) فرااخلاق                    ج) اخلاق کاربردی                   د) هیچکدام

 

3.    کدام گزینه در باب قاعدۀ طلایی  درست است؟

الف) این اصل و ”همسایه‌ات را دوست بدار“ معادل‌اند.        ب) چکیدۀ تمام اخلاقیات است.

ج) مقبولیت جهان‌شمول دارد.                                            د) در جامعه‌ای که بهره‌کشی رایج است غیرقابل اجراست.

 

4.    ”باید در موارد مشابه ارزش داورهای مشابهی داشته باشیم“ این قاعده چیست؟

الف) بی‌طرفی                      ب)قاعده طلایی                      ج) منطقی بودن                        د) باوجدان بودن

 

5.    فرض کنید دوچرخه نیما را می‌دزدید، بر اساس قاعدۀ با وجدان بودن شما باید:

الف) معتقد باشید که در موقعیت مشابه دوچرخه شما را بدزدد.      ب) راضی باشید که در همان موقعیت دوچرخه شما دزدیده شود.

ج)  معتقد باشید اشکالی ندارد دوچرخه او را بدزدید.                 د) نخواهید در موقعیت مشابه دوچرخه شما دزدیده شود.

 

6.    پوزیتیویسم منطقی به چه دیدگاهی در اخلاق می‌انجامد؟

الف) شهود گرایی                ب)  فراطبیعی گرایی                            ج)  توصیه‌گرایی          د) عاطفی‌انگاری

   7. باوجدان بودن

     الف) سازگاری در ارزشگذاری     ب) سازگاری در باورها     ج) سازگاری باور و عمل      د) سازگاری بین هدف و وسیله


 

 

 

 

 

 

 


تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ۰۹:۱۲