صفحه نخست » صفحه نخست » دوره‎ های تخصصی آزاد » منتخب دوره های آموزشی برگزار شده

دومین دوره تربیت مربی فبک

برنامه درسی فلسفه برای کودکان که سال‌ها در فضای آموزشی کشورهای جهان مطرح شده است، به منظور اصلاح تفکر در مدارس، پرورش مهم ترین ابعاد تفکر که عبارتند از تفکر خلاق، تفکر نقّاد و تفکر مراقبتی را لازم می داند. این آموزش به وسیله تشویق و تسهیل بحث‌های دانش آموزان توسط معلمی کار آزموده که فلسفی اندیشیدن را آموزش دیده است، انجام می شود. برنامه ی فلسفه برای کودکان نمایشگر رویکردی جستجوگرانه است، به گونه ای که دانش آموزان به جای آنکه نتایج افکار دیگران را حفظ کرده و مجدداً همان را بیان کنند، در هر حیطه ای با توجه به نیازهای خود جستجو و تأمل می کنند.

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران پیرو برگزاری موفقیت آمیز اولین دوره تربیت مربی فلسفه برای کودکان، دوره دوم تربیت مربی  فلسفه برای کودکان را به صورت آموزش مجازی در سه سطح مقدماتی،پیشرفته(1) و پیشرفته(2) برگزار می کند.

 

سرفصل‌های دوره ی مقدماتی:

-ضرورت  آموزش تفکر به کودکان

-معرفی برنامه درسی فلسفه برای کودکان شامل: تاریخچه، اهداف، محتوا، محیط و روش آموزش

- اخلاق در فلسفه برای کودکان

- مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان 

 

تربیت مربی:

یکی از مهمترین بخش‌های برنامه فلسفه برای کودکان آموزش مهارت‌های این برنامه به مربیان است. پرورش تفکر فلسفی، دقت علمی در مبانی برنامه و پرورش مهارت‌های تفکر منطقی سه محور تعیین کننده در اجرای دوره «تربیت مربی برنامه فلسفه برای کودکان» است.

آموزش والدین:

همه کودکان و نوجوانان ناخودآگاه سوال‌هایی می‌پرسند که بیشتر آنها مهم و بنیادی است. با این همه سوال چه باید کرد؟ آیا والدین باید به همه این سوال ها پاسخ دهند؟

والدین می‌توانند به فرزندانشان کمک کنند تا خود، پاسخ سوال‌ها را بیابند ، تفکرمستقل داشته و از تفکر جمعی برای تصمیم بهتر استفاده کنند.

در این دوره مربیان و والدین می آموزند که چگونه به پرورش مهارت های تفکر منطقی در ضمن پرسش های فلسفی کودکان بپردازند تا در معناسازی زندگی آنان نقش بسزایی را ایفا کرده باشند.

 

فلسفه برای کودکان

رسانه جدید

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، اولین دوره «تربیت مربی فلسفه برای کودکان» در موسسه برگزار می شود.
برنامه فلسفه برای کودکان که سال‌ها در فضای آموزشی کشورهای جهان در حال اجراست، فواید متنوعی در تعالی بخشی فکر و یادگیری دانش‌آموزان دارد که این امر در مجامع علمی و فلسفی اثبات شده است.
بنابر این گزارش هدف فلسفه برای کودکان پرورش دادن متفکرانی منتقد، دقیق و خلاق است. این کار بوسیله تشویق و تسهیل بحث‌های دانش آموزان توسط معلمی که در زمینه فلسفه آموزش دیده، انجام می شود. همچنین مطالعات نشان می دهد آموزش فلسفه به کودکان تاثیر بسیار مثبت و قابل توجهی بر موفقت درسی و آکادمیک آنها در تمامی مراحل زندگی خواهد داشت. از جمله می توان به مهارت های اجتماعی آنان اشاره کرده که به صورت چشمگیری تقویت خواهد شد.
موسسه در نظر دارد «فلسفه برای کودکان» را در دوره های «تربیت مربی» و «زندگی با طعم فلسفه» (ویژه کودکان و والدین) در محیطی با نشاط و با بهره گیری از اساتید برجسته برگزار کند.
دوره تربیت مربی:
یکی از مهمترین بخش‌های برنامه فلسفه برای کودکان آموزش مهارت‌های این برنامه به مربیان است. پرورش تفکر فلسفی، دقت علمی در مبانی فلسفه برای کودکان و پرورش مهارت‌های پرسشگری سه محور تعیین کننده در اجرا دوره «تربیت مربی برنامه فلسفه برای کودکان» است.
دوره زندگی با طعم فلسفه:
همه کودکان و نوجوانان ناخودآگاه سوال‌هایی می‌کنند که بیشتر آنها مهم و بنیادی است. با این همه سوال چه باید کرد؟ آیا والدین باید به همه این سوال ها پاسخ دهند؟ اما چرا آنها به جای فرزندانشان به این سوال ها پاسخ می‌دهند؟
هدف ما در اینجا نفی پاسخگویی والدین نیست، بلکه می‌خواهیم بگوییم آنها می‌توانند به فرزندانشان کمک کنند تا خود آنها پاسخ این سوال‌ها را بیابند و فراسوی این دوره خواهند آموخت که چگونه فکر و تصمیم سازی کنند تا به استقلال فردی برسند و انسان مسئول و خود ساخته‌ای شوند.
دوره‌های زندگی با طعم فلسفه، یک گفتگوی طبیعی و هدفمند بین دانش آموزان و مربیان به جریان می‌اندازد که آن‌ها را با مفاهیم مهم زندگی آشنا می‌کند و باعث تقویت روحیه نقد‌پذیری، اعتماد به نفس و پرورش خلاقیت می‌شد. همچنین در این دوره، والدین برای شرکت در گفتگوی فلسفی آماده می‌شوند تا در محیط خانه موجب تسهیل فرآیند تفکر فرزندانشان باشند.
یادآور می شود موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نظر دارد در گام نخست با تکیه بر پیشینه علمی و تجربه اجرایی خود، اولین دوره تربیت مربی فلسفه برای کودکان در سه مرحله مقدماتی، پیشرفته و کارگاهی برگزار کند. به زودی در گام بعدی دوره‌های زندگی با طعم فلسفه در موسسه اجرا خواهد شد.

 

مدرسه تابستانی «الاهیات و نظریه‌ی تکامل»

دومین مدرسه تابستانی «الاهیات و نظریه تکامل»

به همت گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دومین مدرسه تابستانی در حوزه‌ی علم و دین با موضوع «الاهیات و نظریه تکامل»در تابستان 98 برگزار گردید.

در این مدرسه تابستانی نسبت بین خداباوری به عنوان باور اصلی ادیان و نظریه‌ی تکامل که امروزه در زیست‌شناسی بدان پرداخته میشود، بررسی گردید.

تاریخ بروزرسانی : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴

«نسبی‌انگاری و منتقدانش؛ علم، فلسفه، اخلاق»

نسبی انگاری و منتقدانش - 001
دومین مدرسۀ تابستانیِ مطالعات علم با عنوان «نسبی‌انگاری و منتقدانش؛ علم، فلسفه، اخلاق» که به همت گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به مدت سه روز از 5 تا 7 شهریور ماه 1398 برگزار شد.

تاریخ بروزرسانی : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴